Mythologie, sages en verhalen

Er zijn zoveel verschillende verhalen over het ontstaan van de wereld. Natuurlijk weten we allemaal dat het komt door de grote Big Bang, maar iets of iemand heeft dat hele kleine stofje gemaakt. En dan is het de vraag wie of wat heeft dat stofje gemaakt en een heel klein tikje gegeven.

In het oude Egypte zijn er verschillende verhalen te vinden over hoe de wereld is ontstaan en wie de mensen heeft gecreëerd. Elk religieus centrum in het oude Egypte had zijn eigen scheppingsverhaal. En het was ook afhankelijk in welke regio de farao woonde, want het scheppingsverhaal van die stad was op dat moment een van de belangrijkste. Er zijn vier scheppingsverhalen bekent. Misschien zijn er meer, maar die hebben we dan nog niet gevonden.

Maar er is meer. Er zijn ook verschillende sagen en mythes te vinden. Een van de bekendste verhalen is misschien wel de ruzie tussen Seth en Horus. En wat dacht je van Isis en de 7 schorpioenen. En zo zijn er nog meer verhalen, sagen en mythes. En ik zal ik niet zijn als ik ze niet in een mooi jasje ga steken. Maar eerst even kijken met welk verhaal, sage of mythe ik zal beginnen. Want er zijn er zoveel, dat ik gewoon niet weet waar ik zal beginnen.

Em Hotep

Arach

Dit bericht werd geplaatst in Mythologie, Sages, Verhalen. Bookmark de permalink .

2 reacties op Mythologie, sages en verhalen

  1. loenaaraya zegt:

    Interessant! Zelf stel ik me ook vragen bij het begin van de Big Bang, al ben ik een echt bang-believer. Welke versie hang jij aan?

    Like

  2. Arach zegt:

    Alle scheppingsverhalen van het oude Egypte hebben wel wat. Ik heb ze altijd gelezen, maar nooit er echt wat mee gedaan. Maar misschien komt daar wel verandering in als ik ze ga schrijven. Je weet het natuurlijk nooit 😉 Maar er is wel iets tussen hemel en aarde, anders kwam dat stofje niet in beweging.

    Like

Plaats een reactie